Gempar: Berhati2 dengan panggilan telefon berikut…

Tuan-tuan/puan Warga sekalian,

MUST READ

Jika anda menerima panggilan telefon dari seseorang dengan no.telp yang tidak dikenal atau terdaftar di Tel. Anda, berkata bahwa dia (lelaki/wanita) memanggil dari division engineering/teknikal sesuatu syarikat atau salah satu vendor/operator cellphone yang ingin memeriksa sambungan telefon atau signal atau dengan alasan apapun, dan selanjutnya dia berkata bahawa kita harus menekan key # 90 atau #09 atau nombor apapun (boleh juga dengan kod huruf). cepat-cepat matikan/putuskan sambungan telefon tersebut tanpa menekan key yang mereka minta.

Kerana ketika ini ada penipu-penipu yang menggunakan peralatan canggih di mana jika anda menekan key #90 atau #09 maka penipu-penipu tersebut dapat mengakses SIM card telepon kita dan mereka dapat menggunakan line anda dan anda akan membayar setiap panggilan yang mereka lakukan.

Dan juga ada beberapa issue lainnya. jika anda menerima panggilan di telepon bimbit/cellphone dan layar cellphone menunjukkan/display seperti ini : (XALAN).

JANGAN TERIMA SAMBUNGAN TELEFON TERSEBUT, SILA MATIKAN TELEFON ANDA DENGAN MENEKAN KEY POWER(ON/OFF) CELLPHONE ANDA.

Kerana jika anda menerima sambungan telefon tersebut maka cellphone anda akan terkena virus. Virus ini akan menghapus seluruh IMEI dan informasi IMSI dari cellphone dan SIM card anda, anda selanjutnya akan terputus hubungan sama sekali dari vendor/operator anda. (di mana anda harus mengganti cellphone dan SIM card anda dengan yang baru).

Informasi ini telah disah dengan Motorola and Nokia. ketika ini terdapat lebih dari 3 juta telepon bimbit/cellphone yang terkena virus ini.

Anda juga dapat membaca berita ataupun informasi mengenai hal ini di laman web CNN.

SILA SAMPAIKAN PESAN INI KEPADA RAKAN-RAKAN WARGA SEKALIAN.